Watching them whales n' dolphins in Kaikoura

Divin' sperm whale

Up close dolphin

Delfinerna kunde hoppa minsann!
Kia Ora my good friends, som man säger på kiwispråk! Så passande då att vi precis har varit i Kaikoura för om man tar bort k:et i mitten på Kaikoura så uttalar man ju dem på samma sätt. Clever. Förutom värdelösa radiostationer så bjöd Kaikoura (iaf för min del) på en riktig upplevelse. Får väl inkludera tysken också eftersom han var den enda som ville hänga med på valsafari. Danny D och Guran avstod.
De missade en dag fylld av kaskelotter och massvis delfiner! Det var snack om att de alldeles utanför Kaikoura hade skådat blåval och späckhuggare under de senaste veckorna, men vi fick till min besvikelse inte se dessa. Visst var det häftigt att få se kaskelotter igen, men för min del var det nästan delfinerna som gjorde hela trippen eftersom att jag redan sett sperm whales i Norge för ett par år sedan. Det var antagligen 100-tals lekfulla delfiner som simmade längs med båten varav många villiga att göra alla möjliga konster då de hoppade upp ur vattnet. Pretty awesome! Dagen avslutades med en middag bestående av fisk nere i det lilla fiskesamhället. Hade ju därför kanske räknat med att fisken skulle vara något vassare i smaken, men men, vi hade ganska trevligt ändå.
Annars då? Hur går bilen? Jodå, vi rullar vidare. Idag blev det dock lite problem eftersom att tysken ville rulla åt ett håll, och vi svenskar ville åt ett annat. Tur att vi är majoritet :) Det kändes ett tag som om det var nära att bli lite intriger och det fanns stunder då jag och Gustav diskuterade ifall vi skulle byta ut vår resekompanjon, men vi bestämde oss för att han skulle få stanna. Ett tag till åtminstone. Får väl avstå ifrån att skriva mer om detta om han nu skulle läsa bloggen och använda google translate, haha! Nejdå, lille Marcel är faktiskt en ganska så trevlig kille (men måste erkänna att jag saknar norskarna lite). Ibland önskar man dock hellre att man hade haft någon annan vid sin sida i dubbelsängen än en tysk med getskägg. Det finns nämligen bara två täcken och eftersom att jag inte känner att jag står speciellt nära denne man väljer jag att använda min sovsäck vilket har sina konsekvenser. Har vaknat upp flera nätter av att jag fryser även ifall jag har fullt med kläder på mig. Jädra kärring är vad jag är. Det har varit för mycket klagomål från min sida i det här inlägget känner jag, så jag ska strax sluta skriva.
Innan det tänkte jag uppdatera er på vad som händer just nu. Efter mycket om och men så sitter vi nu på färjan på väg till Nordön, och huvudstaden Wellington. Nu lämnar vi alltså den vackra sydön och sätter kurs mot Nordön. Gustav har lovat att nordön ska vara jättefin, så jag kan väl inte göra annat än att lita på min gode vän? Bäst för honom att han har rätt!
Bye bye beaufitul!


Watching them whales n' dolphins in Kaikoura


Divin' sperm whale

Up close dolphin

Delfinerna kunde hoppa minsann!
Kia Ora my good friends, som man säger på kiwispråk! Så passande då att vi precis har varit i Kaikoura för om man tar bort k:et i mitten på Kaikoura så uttalar man ju dem på samma sätt. Clever. Förutom värdelösa radiostationer så bjöd Kaikoura (iaf för min del) på en riktig upplevelse. Får väl inkludera tysken också eftersom han var den enda som ville hänga med på valsafari. Danny D och Guran avstod.
De missade en dag fylld av kaskelotter och massvis delfiner! Det var snack om att de alldeles utanför Kaikoura hade skådat blåval och späckhuggare under de senaste veckorna, men vi fick till min besvikelse inte se dessa. Visst var det häftigt att få se kaskelotter igen, men för min del var det nästan delfinerna som gjorde hela trippen eftersom att jag redan sett sperm whales i Norge för ett par år sedan. Det var antagligen 100-tals lekfulla delfiner som simmade längs med båten varav många villiga att göra alla möjliga konster då de hoppade upp ur vattnet. Pretty awesome! Dagen avslutades med en middag bestående av fisk nere i det lilla fiskesamhället. Hade ju därför kanske räknat med att fisken skulle vara något vassare i smaken, men men, vi hade ganska trevligt ändå.
Annars då? Hur går bilen? Jodå, vi rullar vidare. Idag blev det dock lite problem eftersom att tysken ville rulla åt ett håll, och vi svenskar ville åt ett annat. Tur att vi är majoritet :) Det kändes ett tag som om det var nära att bli lite intriger och det fanns stunder då jag och Gustav diskuterade ifall vi skulle byta ut vår resekompanjon, men vi bestämde oss för att han skulle få stanna. Ett tag till åtminstone. Får väl avstå ifrån att skriva mer om detta om han nu skulle läsa bloggen och använda google translate, haha! Nejdå, lille Marcel är faktiskt en ganska så trevlig kille (men måste erkänna att jag saknar norskarna lite). Ibland önskar man dock hellre att man hade haft någon annan vid sin sida i dubbelsängen än en tysk med getskägg. Det finns nämligen bara två täcken och eftersom att jag inte känner att jag står speciellt nära denne man väljer jag att använda min sovsäck vilket har sina konsekvenser. Har vaknat upp flera nätter av att jag fryser även ifall jag har fullt med kläder på mig. Jädra kärring är vad jag är. Det har varit för mycket klagomål från min sida i det här inlägget känner jag, så jag ska strax sluta skriva.
Innan det tänkte jag uppdatera er på vad som händer just nu. Efter mycket om och men så sitter vi nu på färjan på väg till Nordön, och huvudstaden Wellington. Nu lämnar vi alltså den vackra sydön och sätter kurs mot Nordön. Gustav har lovat att nordön ska vara jättefin, så jag kan väl inte göra annat än att lita på min gode vän? Bäst för honom att han har rätt!
Bye bye beaufitul!


New Zealand! Queenstown, Fiordland and the West Coast


Queenstown!

Vinst över Guran på Luge riding ;)

Fjord cruize, Millford Sound

Pancake Rocks, Punkailki.

Guran fick för sig att surfa i det femtongradiga vattnet. Crazy person.
Nya Zealand ayy? Är det så vackert som alla säger? Kan inte göra annat än att hålla med. Nu har vi varit här i ungefär en vecka vilket betyder att vi har två och en halv vecka kvar av äventyr. Vår Nya Zealand visit startade i Christchurch där halva staden var avspärrad på grund av jordbävningar. Vi bestämde oss därför för att lämna eländet och ta oss vidare till Queenstown, the adventure capital of the world! Det kan man förstå varför det kallas, men det närmaste vi kom adrenalinkickar var då jag och Gurra åkte lite Luge riding som på ovanstående bild. Bungy jump får vänta tills vi anländer på nordön.
Innan det bär av mot nordön så har vi tänkt oss ett litet stopp i Kaikora och om vi har tur så får vi se lite valar. Annars så har sydön bjudit på mycket fint må jag säga. Vi har åkt otroligt mycket bil och det är faktiskt en upplevelse bara det. Förstår mig dock inte riktigt på hur de har satt hastighetsbegränsningarna. Det är 100 km/h överallt där det hade varit max 70 i Sverige! Det är mycket slingriga vägar och hela tiden upp och ner vilket leder till att tanken på våran campervan har fått fyllas på ett antal gånger redan.
Ledsen att jag inte uppdaterat bloggen så ofta men det beror på att jag inte kommer åt internet alltför ofta, men jag ska försöka så gått det går. Tycker även att det har varit lite dåligt med kommentarer så det får det blir ändring på om ni vill ha nåt och läsa.
That's all for now!


Getting wet in the Wooroonooran rainforest

Howdy swedish people! Får väl ta och börja med att säga att det nästan brinner i fingrarna på mig för att jag inte har bloggat på så länge! Får be om ursäkt för det, jag vet ju att ni har saknat det! Igår kväll kom vi fram till Nya Zealand och temperaturen var tyvärr inte i närheten av den som mina bloggfingrar just nu håller. Det är svinigt kallt :(
Jag hade faktiskt inte tänkt fokusera så mycket på Nya Zealand under det här inlägget, utan mer på mitt och Dannes lyckade besök i regnskogen strax utanför Cairns i lördags. Man var ju sådär taggad på en heldag i regnskogen då vi vaknade av alarmet tidigt på morgonen efter ynka två timmars sömn, plus att jag hade en otroligt jobbig hosta. Detta humör förändrades snabbt då vi steg in i minibussen som skulle ta med oss på en tur i regnskogen. Vi välkommnades varmt av den glada tourguiden vid namn Cousin Brad samt resterande omkring 20 resenärer på turen, och efter det blev det bara bättre och bättre. Damen som rekommenderade samt hjälpte oss att boka turen sade att man skulle skratta sig igenom hela dagen. Yeah right var väl tanken som flög upp i mitt huvud, men faktum är att det för min del helt klart var den roligaste dagen i Australien. Tycker faktiskt lite synd om Gurra som missade den här dagen på grund av ren snålhet!
Vi fick skåda och bada vid fina vattenfall men helt ärligt så var det inte det som gjorde trippen så oslagbar. Det var helt och hållet Cousin Brian som gjorde dagen. Kan tyckas lite creepy att han kallade hela gruppen för 'family', men egentligen var det bara kul. Det var en tourguide som verkligen gick in för att se till så att alla hade en rolig dag, vilket det också blev. Han underhöll oss med storys och aktiviteter i minibussen mellan stoppen och jag kunde verkligen inte förstå vad han fick allting ifrån. Ibland undrade jag faktiskt hur han kunde hålla oss kvar på de slingriga vägarna med allt han gjorde vid sidan av sin bilkörning.
Höjdpunken för mig på dagen måste ha varit på vägen tillbaka till Cairns. En bil som vi tidigare kört förbi samtidigt som vi körde allsång och dans, gled upp jämsides med oss och eftersom att jag satt längst fram tog jag ögonkontakt med föraren som satt i bilen bredvid. Efter 20 sekunder var det löst. Jag höll en höll en öl i handen som föraren just hade lämnat över till mig i farten efter några snabba teckenrörelser. Hur ofta händer sånt här? Det var lätt den bästan ölen jag druckit i mitt liv...
Saknar redan Australien. Speciellt värmen! Jag tror dock att Nya Zealand har mycket kul att erbjuda. Vi är förtillfället i Christchurch och ska med hjälp av en hyrbil pallra oss ner till Queenstown där vi om ett par dagar ska hämta ut vår feta campervan :)
Ni får ta och önska oss en bonne voyage!
Merci beacoup, Jonathan

Gött tryck på vattenfallet!

Disco kör ryssen från trädet
Howdy swedish people! Får väl ta och börja med att säga att det nästan brinner i fingrarna på mig för att jag inte har bloggat på så länge! Får be om ursäkt för det, jag vet ju att ni har saknat det! Igår kväll kom vi fram till Nya Zealand och temperaturen var tyvärr inte i närheten av den som mina bloggfingrar just nu håller. Det är svinigt kallt :(
Jag hade faktiskt inte tänkt fokusera så mycket på Nya Zealand under det här inlägget, utan mer på mitt och Dannes lyckade besök i regnskogen strax utanför Cairns i lördags. Man var ju sådär taggad på en heldag i regnskogen då vi vaknade av alarmet tidigt på morgonen efter ynka två timmars sömn, plus att jag hade en otroligt jobbig hosta. Detta humör förändrades snabbt då vi steg in i minibussen som skulle ta med oss på en tur i regnskogen. Vi välkommnades varmt av den glada tourguiden vid namn Cousin Brad samt resterande omkring 20 resenärer på turen, och efter det blev det bara bättre och bättre. Damen som rekommenderade samt hjälpte oss att boka turen sade att man skulle skratta sig igenom hela dagen. Yeah right var väl tanken som flög upp i mitt huvud, men faktum är att det för min del helt klart var den roligaste dagen i Australien. Tycker faktiskt lite synd om Gurra som missade den här dagen på grund av ren snålhet!
Vi fick skåda och bada vid fina vattenfall men helt ärligt så var det inte det som gjorde trippen så oslagbar. Det var helt och hållet Cousin Brian som gjorde dagen. Kan tyckas lite creepy att han kallade hela gruppen för 'family', men egentligen var det bara kul. Det var en tourguide som verkligen gick in för att se till så att alla hade en rolig dag, vilket han också lyckades med. Han underhöll oss med storys och aktiviteter i minibussen mellan stoppen och jag kunde verkligen inte förstå vad han fick allting ifrån. Ibland undrade jag faktiskt hur han kunde hålla oss kvar på de slingriga vägarna med allt han gjorde vid sidan av sin bilkörning.
Höjdpunken för mig på dagen måste ha varit på vägen tillbaka till Cairns. En bil som vi tidigare kört förbi samtidigt som vi körde allsång och dans, gled upp jämsides med oss och eftersom att jag satt längst fram tog jag ögonkontakt med föraren som satt i bilen bredvid. Efter 20 sekunder var det löst. Jag höll en höll en öl i handen som föraren just hade lämnat över till mig i farten efter några snabba teckenrörelser. Hur ofta händer sånt här? Det var lätt den bästan ölen jag druckit i mitt liv...
Saknar redan Australien. Speciellt värmen! Jag tror dock att Nya Zealand har mycket kul att erbjuda. Vi är förtillfället i Christchurch och ska med hjälp av en hyrbil pallra oss ner till Queenstown där vi om ett par dagar ska hämta ut vår feta campervan :)
Ni får ta och önska oss en bonne voyage!
Merci beaucoup, Jonathan

Diving the Great Barrier Reef, Cairns

¨
Let's go diving! No worries
Vi fick se ett par sköldpaddor :)
hello there!
Dory Doris!
Haj som cirkulerade oss
Night dive med Adam från Lidköping (eller Linköping?)
Fina fisken
Lukasz: Member of the Polish Mafia
Disco showar med jättemusslan
I like the view from here
Long time, no bloggin'! Tänkte att jag skulle uppdatera er på det senaste som hänt här uppe i Cairns. Förutom att jag för tillfället ser ut som ett vrak, vilket jag kommer senare till, så har vi lärt oss att dyka. Innan dykningen tog start så fick jag den briljanta idén att köpa en smidig liten HD videokamera vid namn GoPro Hero 2 som några av er säkert hört talas om. Det var ett impulsköp som de flesta backpackers avstått från, buy heey!, varför spara när man kan spendera? Dessutom så kommer den absolut komma till användning ifall vi ska syssla med vansinnesaktiviteter så som bungy jump osv. i Nya Zeeland. Den kom med ett headband, förstår ni!
Vi gick en kurs på fem dagar varav två dagar var poolträning och teori och resterande boende på en båt på revet. Det började ju sådär lagom underbart då jag efter ett doktorsbesök fick reda på att jag hade något känsliga öron vilken kunde medföra att jag skulle få problem vid tryckutjämningen. Detta märkte jag vid träningen i poolen vilket gjorde att jag fick oroliga tankar om att det kanske inte skulle fungera så vid den riktiga dykningen ute på revet. En lättnad spreds i kroppen då det faktiskt fungerade bra när jag väl kom ner till bottnen.
En sak som inte var riktigt lika kul var något som hände då jag skulle ner mot bottnen vid ett av dyken. Jag lyckades inte få någon luft i cyklopet vilket gjorde att masken pressades mot mitt ansikte och lämnade sådär lagom roliga avtryck. Området kring ögonen svullnade och det såg ut ungefär som sugmärken som man kan få på halsen, men det är bättre nu även ifall det fortfarande ser ut som jag varit i slagsmål. Ögonvitorna är värre. Det verkar som om ett blodkärl i vadera öga har spruckit och format två stora blodpölar. Nu har ni iaf fått ett tips för hur man kan få ett bra ansikte för halloween i höst, haha. Det ska inte vara något allvarligt så vi får hoppas att det går över snart. No worries som Perry, vår dykledare, hade sagt. Det blev något uttjatat då denna tomte använde dessa två ord i, jag skojar inte när jag säger det, var tredje mening.
Dykning är helt klart något av de bästa upplevelserna jag haft i mitt liv. Jag trodde att det kanske skulle komma att bli lite läskigt, men det är faktiskt ganska så avslappnande att vara där nere och kunna andas under vatten. Vi fick se mycket fisk och andra intressanta ting. Revet var väldigt fint och färgfullt på många ställen även ifall det kanske inte ser så ut på bilderna. Nu väntar en dryg vecka i Cairns innan det bär av till Nya zeeland. Det kommer antagligen bli en ganska lugn tid. Kanske en tripp till regnskogen för att se vad den har att erbjuda. Jag skulle även vilja åka ut på djuphavsfiske, men vi får se hur det blir med den saken.
Long time, no bloggin'! Tänkte att jag skulle uppdatera er på det senaste som hänt här uppe i Cairns. Förutom att jag för tillfället ser ut som ett vrak, vilket jag kommer senare till, så har vi lärt oss att dyka. Innan dykningen tog start så fick jag den briljanta idén att köpa en smidig liten HD videokamera vid namn GoPro Hero 2 som några av er säkert hört talas om. Det var ett impulsköp som de flesta backpackers antagligen avstått ifrån, buy heey!, varför spara när man kan spendera? Dessutom så kommer den absolut komma till användning ifall vi ska syssla med vansinnesaktiviteter så som bungy jump osv. i Nya Zeeland. Den kom med ett headband, förstår ni! Vi gick en kurs på fem dagar varav två dagar var poolträning och teori och resterande boende på en båt på revet.
Det började ju sådär lagom underbart då jag efter ett doktorsbesök fick reda på att jag hade något känsliga öron vilken kunde medföra att jag skulle få problem vid tryckutjämningen. Detta märkte jag vid träningen i poolen vilket gjorde att jag fick några oroliga tankar om att det kanske inte skulle fungera så bra vid den riktiga dykningen ute på revet. En lättnad spreds i kroppen då det faktiskt fungerade bra när jag väl kom ner till bottnen.
En sak som inte var riktigt lika kul var något som hände då jag skulle ner mot bottnen vid ett av dyken. Jag lyckades inte få någon luft i cyklopet vilket gjorde att masken pressades mot mitt ansikte och lämnade sådär lagom roliga avtryck. Området kring ögonen svullnade och det såg även ut ungefär som sådana sugmärken som man kan få på halsen, men det är bättre nu även ifall det fortfarande ser ut som jag varit i slagsmål. Ögonvitorna är värre. Det verkar som om ett blodkärl i vadera öga har spruckit och format två stora blodpölar. Nu har ni iaf fått ett tips om hur man kan få ett bra ansikte för halloween i höst, haha. Det ska inte vara något allvarligt så vi får hoppas att det går över snart. No worries som Perry, vår dykledare, hade sagt. Det blev något uttjatat då denna tomte använde dessa två ord i, jag skojar inte när jag säger det, var tredje mening.
Dykning är helt klart något av de bästa upplevelserna jag varit med om i mitt liv. Jag trodde att det kanske skulle komma att bli lite läskigt, men det är faktiskt ganska så avslappnande att vara där nere och kunna andas under vatten. Vi fick se mycket fisk och andra intressanta ting. Revet var väldigt fint och färgfullt på många ställen även ifall det kanske inte ser så ut på bilderna. Nu väntar en dryg vecka i Cairns innan det bär av till Nya zeeland. Det kommer antagligen bli en ganska lugn tid. Kanske en tripp till regnskogen för att se vad den har att erbjuda. Jag skulle även vilja åka ut på djuphavsfiske, men vi får se hur det blir med den saken.
Ha det gött!

RSS 2.0