Sailing session in The Whitsundays

das boot
Avnjuter en Coke i solen
Skuttande skojare
DD doing the monkey business. Visst ser han ut som en apa på denna bild?
Gött häng i fören
Whiteheaven beach
Det man skymtar i vattnet är små hajar. Extremt farliga!
Någon Whitsunday ö

Jahopp, då var man hemkommen från en härlig seglingstripp ute på havet! Jag hade nästan räknat med att det skulle bli lite av en "Vi hade i alla fall INTE tur med vädret upplevelse", men så var inte fallet. Vi hade drömväder alla tre dagar och då blir allt faktiskt lite, lite roligare. Det första som hände var att jag blev beordrad att ta hand om rodret en stund. Kaptenen tyckte väl att jag såg otroligt sjövan ut kan jag tänka mig, men efter en stunds navigerande kände jag mig nöjd och tackade vänligt nej till fortsatt manövrering. Det var lite dåligt med vind och jag kände att mitt crew inte riktigt hade alla hästar hemma när det kom till segling. Riktigt så var det kanske inte, men det jag ville komma till, tror jag, var att det inte blev så mycket segling som jag hade hoppats på på grund av den dåliga vind vi hade.
Den slöa vinden hade dock fördelar. Det blev mycket snorkling vid fina rev, och även lite kajakträning som jag kan tänka mig glädjer min käre mor en aning. Igår fick jag mig även en riktigt trevlig upplevelse då jag fick chansen att simma en bra stund tillsammans med en helt orädd sköldpadda som hade en diameter på nästan en meter. Jag kände att jag och sköldpaddan kom bra överrens varandra och bestämde mig för att döpa henne till Nicki Nicki. Främst på grund att hon påminde mig lite om Nicki Minaj av någon anledning. Jag tror inte att jag hade bangat vara en sköldpadda i nästa liv. De är riktiga glidare som ofta lever upp till 150 år. Jag fick dock inte se några hajar vid reven vi snorklade i så det får det bli mer av uppe i Cairns.
En sak som är lite synd när man kommer upp hit till Queensland är att det inte är speciellt säkert att bada utan våtdräkt på grund av de farliga maneterna. Jag såg inte en enda manet men om jag har förstått det rätt så är det nästintill omöjligt att se dem med blotta ögat. Nu är vi tillbaka i Airlie Beach och jag tänkte nu att jag ska ner och ta ett dopp i Lagunen. Inte helt fel när man har väder som detta! Ikväll bär det av till Cairns där vi kommer att spendera våra två sista veckor i Australien. Bra dykning väntar där uppe har jag hört. Fun stuff!
Catch ya later :)

Fraser Island

Lake Mckenzie. Hyffsat fin sjö
Krisco!
Disco ska alltid visa att han är stark
Jeeepyyy
Champagne showers at the champagne pools
Bra rull!
Lake Wabby. Djupaste sjön på ön
Norskarna ville inte att vi skulle mata sköldpaddorna :(
Poking that wreck
Hallå Sverige! Nu har vi kommit till det Australienska fastlandet igen efter en trevlig vistelse på Fraser Island. För er som inte vet så är det världens största sandö. Att dess regnskog också växer på enbart på sand blir därför också en intressant fakta. Vi kände att vi ville hålla ratten i egna händer så att säga, så vi hyrde oss en egen jeep och nappade inte på typiskt turistjippo med ledarbilar osv. Creds till norske krisco som stod för förslaget. Att ligga och köra i 80 km/h längs stranden kan ju kännas ganska riskfyllt, men det fungerade oftast fint. Det roligaste var dock att köra den fyrhjulsdrivna jeepen inne på skogsvägarna där det verkligen kunde gå villt till. It was a bumpy ride! I början var det roligt att slängas hit och dit, men om sanningen ska fram så tror jag de flesta kunde avstått ifrån och sitta i baksätet under sista dagen på Fraser. Alla bodde i tält två nätter förutom Gustav som envetet bestämde sig för att sova i bilen. Troligtvis ett s,art val. Ville bara hem till min säng efter två efter två nätter på ett liggunderlag som inte heter duga. Huvudattraktionerna på Fraser var nog allt alla de fina sjöar som vi besökte. Lake alloom stod för massvis små sötvattenssköldpaddor, McKenzie charm med sin vita strand och kristallklart vatten samt Lake Wabby med sina sandberg som jag efteråt ångrade ganska rejält att jag rullade nedför ett antal gånger. Besvikelsen med Fraser var utkikspunkten Indian Head (namngiven av Captain Cook i samband med sin landstigning på Fraser då han såg infödingarna samlade. Tänk vad man snappar upp då man läser i guideböcker hahaha!) som inte bjöd på vad jag hoppats på. Hade ju räknat med att se hajar, men det var inte mycket till haj man fick se där inte.
Nu sitter vi på en buss mot Airlie Beach där vi ska ut på en tredagars segling från den 24:e och framåt. Vill tacka Guran som skakade till mig när jag höll på att somna. Ångesten för att jag inte skulle få se några kängurus under min tid i Australien släppte då jag faktiskt fick se ett litet gäng krabater längs vägen!
Hallå Sverige! Nu har vi kommit till det Australienska fastlandet igen efter en trevlig vistelse på Fraser Island. För er som inte vet så är det världens största sandö. Att dess regnskog också växer enbart på sand blir därför också en intressant fakta. Börjar låta som en mellanstadielärare som försöker undervisa i geografi...men lite intressant var det allt. Jag drog till med en gissning att ön var ungefär lika stor som Öland och efter lite research kom jag fram till att jag var ganska nära, Fraser är något större. Vi kände att vi ville hålla ratten i egna händer, så vi hyrde oss en egen jeep och nappade inte på ett typiskt turistjippo med ledarbilar osv. Creds till norske Krisco som stod för förslaget. Att ligga och köra i 80 km/h längs stranden kan ju kännas ganska riskfyllt, men det fungerade oftast fint. Det roligaste var dock att köra den fyrhjulsdrivna jeepen inne på skogsvägarna där det verkligen kunde gå villt till. It was a bumpy ride! I början var det roligt att slängas hit och dit, men om sanningen ska fram så tror jag de flesta kunde avstått ifrån och sitta i baksätet under sista dagen på Fraser. Alla bodde i tält två nätter förutom Gustav som envetet bestämde sig för att sova i bilen. När man tänker efter så var det troligtvis ett smart val. Ville bara hem till min säng efter två nätter på ett liggunderlag som inte heter duga. Huvudattraktionerna på Fraser var nog allt alla de fina sjöar som vi besökte. Lake alloom stod för massvis små sötvattenssköldpaddor, McKenzie's charm med sin vita strand och kristallklart vatten samt Lake Wabby med sina sandberg som jag efteråt ångrade ganska rejält att jag rullade nedför ett antal gånger. Besvikelsen med Fraser var utkikspunkten Indian Head (namngiven av Captain Cook i samband med sin landstigning på Fraser då han såg infödingarna samlade. Tänk vad man snappar upp då man läser i guideböcker hahaha!) som inte bjöd på vad jag hoppats på. Hade ju räknat med att se hajar, men det var inte mycket till haj man fick se där inte.
Nu sitter vi på en buss mot Airlie Beach där vi ska ut på en tredagars segling från den 24:e och framåt. Vill tacka Guran som skakade till mig när jag höll på att somna. Ångesten för att jag inte skulle få se några kängurus under min tid i Australien släppte då jag faktiskt fick se ett litet gäng krabater längs vägen!
På återseende, Jonathan

Byron Bay to Noosa

Australiens östligaste punkt, Byron Bay
Springer för livet för att inte bli bortspolad...
Tryck i vågorna var det allt
Go dolphins!
Kängurumiddag! Det var godare än det ser ut!
Noosa National Park
Hälften av bladen på växterna här i Aussiland är rosa av nån konstig anledning
Antagligen ganska giftig spindel
Flashback Mt. Victoria
Även hunkarna blir trötta av att surfa. Guran köpte surfbräda i Noosa som var tvungen att testas trots vädret
Folk börjar faktiskt tro att Danny är svart
Regnet har öst ner hela dagen så alla i vårt dorm ligger och är allmänt slitna och sover. Jag å andra sidan ligger och gottar mig med en påse Doritoschips samt lite cola samtidigt som jag är väldigt produktiv i mitt bloggande. Det är nog första gången på resan som vädret har hindrat oss från att göra något vettigt. Med vettigt menar jag typ gå och lägga sig på stranden i 25-30 graders värme och svalka sig i havet nån gång då och då. Nejdå, så är det inte (åtminstone inte varje dag;))! Idag hade vi tänkt att ge oss ut på en kanottur i Everglades så det var faktiskt lite synd. Igår trotsade vi dock vädret och gav oss ut i Noosa's National Park. Det blev en helt okej tur men vi hade nog uppskattat den mer ifall det hade varit solsken. Vi gick längs med kusten där Noosa Heads ligger. Om jag inte minnst helt fel så är det omkring 380 speciella uddar som sticker ut längs kustremsan. Fick tyvärr inga bilder på detta eftersom att jag inte ville blöta ner kameran. På ett ställe kallat Hell's gates, där bergen stupar ner i havet, såg vi faktiskt några sea turtles vilket gjorde det hela lite mer spännande.
Nu kan man även säga att man varit vid Australiens östligaste punkt! Där vi även fick se delfiner. Detta är ett ställe i Byron Bay. Jag har inte sett någon känguru än men jag kan ju skryta med att jag ätit en del av en i alla fall. Efter att hela tiden skjutit upp det till nästa dag så tog vi oss tiden att laga känguru till middag på vår sista dag i Byron Bay. Krisco (norske Kristian) stog för stekningen och han var en riktig jävel på att steka känguru må jag säga! Jag skulle nog säga att det smakade lite som fint nötkött gör i Sverige, men det var faktiskt någorlunda billigt. Sötpotatismoset blev en riktig höjdare efter jag varit igång och kryddat in i det sista! Det enda man skulle kunna klaga på var nog att såsen inte blev som vi kanske tänkt oss men man får väl säga att den var okej i alla fall. Under veckan i Byron Bay levde vi nog inte riktigt som riktiga Backpackers med tanke på den stora lägenheten vi hyrde och all god mat vi tryckte i oss, men det var helt klart värt det.Saknar det redan...
Imorgon beger vi oss upp mot Hervey Bay för en tredagars vistelse på Fraiser Island. Vädret ser ut att förändras så ni får hålla tummarna där hemma! Nu tänkte jag att jag skulle dra igång med bokläsningen faktiskt. Har bara lyckats läsa två kapitell i en av de två böckerna fick i julklapp från folket i lilla Växjö så det ska det bli ändring på.
Ska försöka bli bättre på att svara på kommentarer.
Waves from Noosa!

Find your mojo

Dr. D
Swag surfin'
Guran hitting them waves
Fullfjädrad surfer efter ett par dagar :)
Lizzzzzzzard
Fin spindel
Stine! En av de två norskar vi reser med
Byron Bay, där är vi för tillfället! Jag har inte skrivit på ett tag eftersom att vi inte haft någon bra tillgång till internet. Som sagt så har vi nyss varit på ett surfläger i fem dagar. Vi stannade på två ställen mellan Sydney och Byron Bay för att få lite variation på surfingen. Synd var bara att vågorna på det första stället vi stannade på, Crescent Head, var betydligt högre och svårare att ge sig på än vågorna vid Spot X (det andra stället vi stannade på). Å andra sidan så kände man sig lite som en kung på att surfa då man lyckades glida med och stå upp på nästan varenda våg vid Spot X. Vi är nöjda med mojo surf och vi träffade mycket nytt och roligt folk. På kvällarna satt vi kring lägerelden och drack öl :) Vi hängde med bland annat två stycken från Norge, Kristian och Stine, som vi nu kommer att resa med ett tag framöver. Vi kunde inte hitta något hostel i Byron Bay, men vi lyckades hitta en väldigt bra lägenhet tre minuter från stranden som vi bor i tillsammans med norrmännen! Jag, tillsammans med antagligen de flesta andra som gillar Byron, tycker att det känns äkta på något sätt. Det finns t ex inte speciellt många snabbmatställen (ingen donkeln eller hungry jacks (=burger king)!). I måndags hade vi en riktigt rolig kväll på klubben Cheeky Monkeys som är ett backpackerhäng här i Byron. Det var mycket discodans från Danny Discos (Daniel) sida. Alla blev egentligen taggade för dans då vi träffade några andra svenskar som vi hängde lite med på mojo surf. Det blev en natt som avrundades med att jag och Stine tog ett gött dopp i havet.
Nu väntar Fraser Island och en segling vid Whitsundays de kommade veckorna, sjukt nice!
peace

Adventures in the Blue Mountains

Just chillin' on the beach
the three sisters
Lite bakvikt på "spindeln" och jag hade inte kommit hem ;)
Biff-Gurra på hög höjd
Sweet view, Mt. Victoria
Sitter nu på ett bättre internetcafé än för fem minuter sedan. Sjukt dålig hastiehet på internet i kombination med damen som som satt bredvid mig och skrev tio inlägg i rad på Barack Obamas wall på Facebook, gjorde att jag valde att byta café. Det gick inte riktigt att koncentrera sig för det var faktiskt sjukt komiskt att hon satt så pass seriöst och skrev.
Hur som helst, vi hade en riktigt nice dag i the Blue Mountains igår! Vi var uppe i de blåa bergen som ligger en bit in mot landet utanför Sydney. Dagen kanske hade kunnat börja något bättre då jag inte sovit mer än 2,5 timmar och skulle upp klockan halv sju. Som grädden på moset glömde jag mina linser vilket gjorde att det blev lite blurry men va fan, jag får skylla mig själv! Det blev dock bättre...På tåget pratade jag lite med några Australiensare som definitivt tyckte att vi skulle se bergen the Three Sisters. Vi åkte tåg i cirkus två timmar innan vi nådde den lilla staden Katoomba där dessa berg ligger. Turistfälla? Eh, JA. Three Sisters är fina men naturen och dalen kring dem är nästan häftigare. Bredvid mig på tåget satt även en tysk backpacker som vi slog följe med hela dagen. Efter en kortvarig vistelse i Katoomba tog vi tåget vidare till Mt. Victoria där dagens highlights tog plats. Det blev en riktigt fin hiking som stundtals kändes lite farlig. Bergen här är väldigt speciella eftersom att de vid kanten stupar rakt ner. Måste säga att man blev lite skakig i benen på vissa ställen! Idag blev det deg på stranden för att vila upp sig inför surflägret med start imorgon och som varar i fem dagar. Jag och Danne hann även med att bli lite svettiga på tennisbanan. Riktigt kul att få slå några bollar igen!
Let's go surfing' now!/ Beach Boys
http://www.youtube.com/watch?v=gbRKfieMsdQ&feature=related

RSS 2.0