Getting wet in the Wooroonooran rainforest

Howdy swedish people! Får väl ta och börja med att säga att det nästan brinner i fingrarna på mig för att jag inte har bloggat på så länge! Får be om ursäkt för det, jag vet ju att ni har saknat det! Igår kväll kom vi fram till Nya Zealand och temperaturen var tyvärr inte i närheten av den som mina bloggfingrar just nu håller. Det är svinigt kallt :(
Jag hade faktiskt inte tänkt fokusera så mycket på Nya Zealand under det här inlägget, utan mer på mitt och Dannes lyckade besök i regnskogen strax utanför Cairns i lördags. Man var ju sådär taggad på en heldag i regnskogen då vi vaknade av alarmet tidigt på morgonen efter ynka två timmars sömn, plus att jag hade en otroligt jobbig hosta. Detta humör förändrades snabbt då vi steg in i minibussen som skulle ta med oss på en tur i regnskogen. Vi välkommnades varmt av den glada tourguiden vid namn Cousin Brad samt resterande omkring 20 resenärer på turen, och efter det blev det bara bättre och bättre. Damen som rekommenderade samt hjälpte oss att boka turen sade att man skulle skratta sig igenom hela dagen. Yeah right var väl tanken som flög upp i mitt huvud, men faktum är att det för min del helt klart var den roligaste dagen i Australien. Tycker faktiskt lite synd om Gurra som missade den här dagen på grund av ren snålhet!
Vi fick skåda och bada vid fina vattenfall men helt ärligt så var det inte det som gjorde trippen så oslagbar. Det var helt och hållet Cousin Brian som gjorde dagen. Kan tyckas lite creepy att han kallade hela gruppen för 'family', men egentligen var det bara kul. Det var en tourguide som verkligen gick in för att se till så att alla hade en rolig dag, vilket det också blev. Han underhöll oss med storys och aktiviteter i minibussen mellan stoppen och jag kunde verkligen inte förstå vad han fick allting ifrån. Ibland undrade jag faktiskt hur han kunde hålla oss kvar på de slingriga vägarna med allt han gjorde vid sidan av sin bilkörning.
Höjdpunken för mig på dagen måste ha varit på vägen tillbaka till Cairns. En bil som vi tidigare kört förbi samtidigt som vi körde allsång och dans, gled upp jämsides med oss och eftersom att jag satt längst fram tog jag ögonkontakt med föraren som satt i bilen bredvid. Efter 20 sekunder var det löst. Jag höll en höll en öl i handen som föraren just hade lämnat över till mig i farten efter några snabba teckenrörelser. Hur ofta händer sånt här? Det var lätt den bästan ölen jag druckit i mitt liv...
Saknar redan Australien. Speciellt värmen! Jag tror dock att Nya Zealand har mycket kul att erbjuda. Vi är förtillfället i Christchurch och ska med hjälp av en hyrbil pallra oss ner till Queenstown där vi om ett par dagar ska hämta ut vår feta campervan :)
Ni får ta och önska oss en bonne voyage!
Merci beacoup, Jonathan

Gött tryck på vattenfallet!

Disco kör ryssen från trädet
Howdy swedish people! Får väl ta och börja med att säga att det nästan brinner i fingrarna på mig för att jag inte har bloggat på så länge! Får be om ursäkt för det, jag vet ju att ni har saknat det! Igår kväll kom vi fram till Nya Zealand och temperaturen var tyvärr inte i närheten av den som mina bloggfingrar just nu håller. Det är svinigt kallt :(
Jag hade faktiskt inte tänkt fokusera så mycket på Nya Zealand under det här inlägget, utan mer på mitt och Dannes lyckade besök i regnskogen strax utanför Cairns i lördags. Man var ju sådär taggad på en heldag i regnskogen då vi vaknade av alarmet tidigt på morgonen efter ynka två timmars sömn, plus att jag hade en otroligt jobbig hosta. Detta humör förändrades snabbt då vi steg in i minibussen som skulle ta med oss på en tur i regnskogen. Vi välkommnades varmt av den glada tourguiden vid namn Cousin Brad samt resterande omkring 20 resenärer på turen, och efter det blev det bara bättre och bättre. Damen som rekommenderade samt hjälpte oss att boka turen sade att man skulle skratta sig igenom hela dagen. Yeah right var väl tanken som flög upp i mitt huvud, men faktum är att det för min del helt klart var den roligaste dagen i Australien. Tycker faktiskt lite synd om Gurra som missade den här dagen på grund av ren snålhet!
Vi fick skåda och bada vid fina vattenfall men helt ärligt så var det inte det som gjorde trippen så oslagbar. Det var helt och hållet Cousin Brian som gjorde dagen. Kan tyckas lite creepy att han kallade hela gruppen för 'family', men egentligen var det bara kul. Det var en tourguide som verkligen gick in för att se till så att alla hade en rolig dag, vilket han också lyckades med. Han underhöll oss med storys och aktiviteter i minibussen mellan stoppen och jag kunde verkligen inte förstå vad han fick allting ifrån. Ibland undrade jag faktiskt hur han kunde hålla oss kvar på de slingriga vägarna med allt han gjorde vid sidan av sin bilkörning.
Höjdpunken för mig på dagen måste ha varit på vägen tillbaka till Cairns. En bil som vi tidigare kört förbi samtidigt som vi körde allsång och dans, gled upp jämsides med oss och eftersom att jag satt längst fram tog jag ögonkontakt med föraren som satt i bilen bredvid. Efter 20 sekunder var det löst. Jag höll en höll en öl i handen som föraren just hade lämnat över till mig i farten efter några snabba teckenrörelser. Hur ofta händer sånt här? Det var lätt den bästan ölen jag druckit i mitt liv...
Saknar redan Australien. Speciellt värmen! Jag tror dock att Nya Zealand har mycket kul att erbjuda. Vi är förtillfället i Christchurch och ska med hjälp av en hyrbil pallra oss ner till Queenstown där vi om ett par dagar ska hämta ut vår feta campervan :)
Ni får ta och önska oss en bonne voyage!
Merci beaucoup, Jonathan

Kommentarer
Postat av: Frejan

Gott Jona! Milford sounds ska vara vackert...jag kom aldrig dit...hoppa bungy utan paraply iaf.

2012-02-15 @ 13:39:51
Postat av: Elisabet

Äntligen lite bloggande. Lite för sällan tycker jag. Nu har det börjat regna här hemma . Glashalt ute. Ja tänk vad du missar härhemma i februari :-)

2012-02-16 @ 22:33:03
Postat av: Mormor o Morfar

Fin tur du hade Jonathan. Men vi fick inte höra mycket

om djungeln!

Själv gjorde jag (morfar) en tur med tåg från Cairns upp i regnskogen och buss tillbaka. Men mina minnen av själva skogen är inte så skarpa.

Vi tycker det är väldigt roligt att läsa din välskrivna blogg.

2012-02-18 @ 11:33:34
Postat av: Jonathan

Tack ska du ha Morfar! Idag ska vi ut och titta på lite valar i Kaikoura.

2012-02-21 @ 02:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0