Diving the Great Barrier Reef, Cairns

¨
Let's go diving! No worries
Vi fick se ett par sköldpaddor :)
hello there!
Dory Doris!
Haj som cirkulerade oss
Night dive med Adam från Lidköping (eller Linköping?)
Fina fisken
Lukasz: Member of the Polish Mafia
Disco showar med jättemusslan
I like the view from here
Long time, no bloggin'! Tänkte att jag skulle uppdatera er på det senaste som hänt här uppe i Cairns. Förutom att jag för tillfället ser ut som ett vrak, vilket jag kommer senare till, så har vi lärt oss att dyka. Innan dykningen tog start så fick jag den briljanta idén att köpa en smidig liten HD videokamera vid namn GoPro Hero 2 som några av er säkert hört talas om. Det var ett impulsköp som de flesta backpackers avstått från, buy heey!, varför spara när man kan spendera? Dessutom så kommer den absolut komma till användning ifall vi ska syssla med vansinnesaktiviteter så som bungy jump osv. i Nya Zeeland. Den kom med ett headband, förstår ni!
Vi gick en kurs på fem dagar varav två dagar var poolträning och teori och resterande boende på en båt på revet. Det började ju sådär lagom underbart då jag efter ett doktorsbesök fick reda på att jag hade något känsliga öron vilken kunde medföra att jag skulle få problem vid tryckutjämningen. Detta märkte jag vid träningen i poolen vilket gjorde att jag fick oroliga tankar om att det kanske inte skulle fungera så vid den riktiga dykningen ute på revet. En lättnad spreds i kroppen då det faktiskt fungerade bra när jag väl kom ner till bottnen.
En sak som inte var riktigt lika kul var något som hände då jag skulle ner mot bottnen vid ett av dyken. Jag lyckades inte få någon luft i cyklopet vilket gjorde att masken pressades mot mitt ansikte och lämnade sådär lagom roliga avtryck. Området kring ögonen svullnade och det såg ut ungefär som sugmärken som man kan få på halsen, men det är bättre nu även ifall det fortfarande ser ut som jag varit i slagsmål. Ögonvitorna är värre. Det verkar som om ett blodkärl i vadera öga har spruckit och format två stora blodpölar. Nu har ni iaf fått ett tips för hur man kan få ett bra ansikte för halloween i höst, haha. Det ska inte vara något allvarligt så vi får hoppas att det går över snart. No worries som Perry, vår dykledare, hade sagt. Det blev något uttjatat då denna tomte använde dessa två ord i, jag skojar inte när jag säger det, var tredje mening.
Dykning är helt klart något av de bästa upplevelserna jag haft i mitt liv. Jag trodde att det kanske skulle komma att bli lite läskigt, men det är faktiskt ganska så avslappnande att vara där nere och kunna andas under vatten. Vi fick se mycket fisk och andra intressanta ting. Revet var väldigt fint och färgfullt på många ställen även ifall det kanske inte ser så ut på bilderna. Nu väntar en dryg vecka i Cairns innan det bär av till Nya zeeland. Det kommer antagligen bli en ganska lugn tid. Kanske en tripp till regnskogen för att se vad den har att erbjuda. Jag skulle även vilja åka ut på djuphavsfiske, men vi får se hur det blir med den saken.
Long time, no bloggin'! Tänkte att jag skulle uppdatera er på det senaste som hänt här uppe i Cairns. Förutom att jag för tillfället ser ut som ett vrak, vilket jag kommer senare till, så har vi lärt oss att dyka. Innan dykningen tog start så fick jag den briljanta idén att köpa en smidig liten HD videokamera vid namn GoPro Hero 2 som några av er säkert hört talas om. Det var ett impulsköp som de flesta backpackers antagligen avstått ifrån, buy heey!, varför spara när man kan spendera? Dessutom så kommer den absolut komma till användning ifall vi ska syssla med vansinnesaktiviteter så som bungy jump osv. i Nya Zeeland. Den kom med ett headband, förstår ni! Vi gick en kurs på fem dagar varav två dagar var poolträning och teori och resterande boende på en båt på revet.
Det började ju sådär lagom underbart då jag efter ett doktorsbesök fick reda på att jag hade något känsliga öron vilken kunde medföra att jag skulle få problem vid tryckutjämningen. Detta märkte jag vid träningen i poolen vilket gjorde att jag fick några oroliga tankar om att det kanske inte skulle fungera så bra vid den riktiga dykningen ute på revet. En lättnad spreds i kroppen då det faktiskt fungerade bra när jag väl kom ner till bottnen.
En sak som inte var riktigt lika kul var något som hände då jag skulle ner mot bottnen vid ett av dyken. Jag lyckades inte få någon luft i cyklopet vilket gjorde att masken pressades mot mitt ansikte och lämnade sådär lagom roliga avtryck. Området kring ögonen svullnade och det såg även ut ungefär som sådana sugmärken som man kan få på halsen, men det är bättre nu även ifall det fortfarande ser ut som jag varit i slagsmål. Ögonvitorna är värre. Det verkar som om ett blodkärl i vadera öga har spruckit och format två stora blodpölar. Nu har ni iaf fått ett tips om hur man kan få ett bra ansikte för halloween i höst, haha. Det ska inte vara något allvarligt så vi får hoppas att det går över snart. No worries som Perry, vår dykledare, hade sagt. Det blev något uttjatat då denna tomte använde dessa två ord i, jag skojar inte när jag säger det, var tredje mening.
Dykning är helt klart något av de bästa upplevelserna jag varit med om i mitt liv. Jag trodde att det kanske skulle komma att bli lite läskigt, men det är faktiskt ganska så avslappnande att vara där nere och kunna andas under vatten. Vi fick se mycket fisk och andra intressanta ting. Revet var väldigt fint och färgfullt på många ställen även ifall det kanske inte ser så ut på bilderna. Nu väntar en dryg vecka i Cairns innan det bär av till Nya zeeland. Det kommer antagligen bli en ganska lugn tid. Kanske en tripp till regnskogen för att se vad den har att erbjuda. Jag skulle även vilja åka ut på djuphavsfiske, men vi får se hur det blir med den saken.
Ha det gött!

Kommentarer
Postat av: Frejan

Bra jobbat, kul att du fick möta din haj. Ser fram emot att scuby-doa med dig!

2012-02-04 @ 14:12:49
Postat av: Jan Lundgren

Ser kanon ut. Hälsa DK från oss i Fjärås att han ska akta sig för hajen, han vet ju hur det gick för mig... Hälsa att kusin Sara flyttar till Tyskland på torsdag. Hon ska jobba där.

2012-02-04 @ 17:50:10
Postat av: Caroline

Vad mycket härligt du upplever! O du vet att jag stöttar dig i att spendera pengar o shopping :-) Du får tjäna nya pengar sen. Kram

2012-02-05 @ 10:13:33
Postat av: Elisabet

Man vet inte vad man ska berätta när man läser om allt ni upplever. Men ett nytt år har det blivit . Vi firade kinesiskt nyår i helgen . Drakens år. Kram

2012-02-06 @ 22:58:48
Postat av: Jonathan

Carran, joo men det får det bli mer av i Asien!



Trevligt mami :), kramkram

2012-02-07 @ 06:20:38
Postat av: Paddan

Bettan vadfan fira du kinesiskt nyår för när du är svensk? Nu får du fan ta och komma in i matchen BETTAN!!

2012-02-11 @ 20:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0