Sailing session in The Whitsundays

das boot
Avnjuter en Coke i solen
Skuttande skojare
DD doing the monkey business. Visst ser han ut som en apa på denna bild?
Gött häng i fören
Whiteheaven beach
Det man skymtar i vattnet är små hajar. Extremt farliga!
Någon Whitsunday ö

Jahopp, då var man hemkommen från en härlig seglingstripp ute på havet! Jag hade nästan räknat med att det skulle bli lite av en "Vi hade i alla fall INTE tur med vädret upplevelse", men så var inte fallet. Vi hade drömväder alla tre dagar och då blir allt faktiskt lite, lite roligare. Det första som hände var att jag blev beordrad att ta hand om rodret en stund. Kaptenen tyckte väl att jag såg otroligt sjövan ut kan jag tänka mig, men efter en stunds navigerande kände jag mig nöjd och tackade vänligt nej till fortsatt manövrering. Det var lite dåligt med vind och jag kände att mitt crew inte riktigt hade alla hästar hemma när det kom till segling. Riktigt så var det kanske inte, men det jag ville komma till, tror jag, var att det inte blev så mycket segling som jag hade hoppats på på grund av den dåliga vind vi hade.
Den slöa vinden hade dock fördelar. Det blev mycket snorkling vid fina rev, och även lite kajakträning som jag kan tänka mig glädjer min käre mor en aning. Igår fick jag mig även en riktigt trevlig upplevelse då jag fick chansen att simma en bra stund tillsammans med en helt orädd sköldpadda som hade en diameter på nästan en meter. Jag kände att jag och sköldpaddan kom bra överrens varandra och bestämde mig för att döpa henne till Nicki Nicki. Främst på grund att hon påminde mig lite om Nicki Minaj av någon anledning. Jag tror inte att jag hade bangat vara en sköldpadda i nästa liv. De är riktiga glidare som ofta lever upp till 150 år. Jag fick dock inte se några hajar vid reven vi snorklade i så det får det bli mer av uppe i Cairns.
En sak som är lite synd när man kommer upp hit till Queensland är att det inte är speciellt säkert att bada utan våtdräkt på grund av de farliga maneterna. Jag såg inte en enda manet men om jag har förstått det rätt så är det nästintill omöjligt att se dem med blotta ögat. Nu är vi tillbaka i Airlie Beach och jag tänkte nu att jag ska ner och ta ett dopp i Lagunen. Inte helt fel när man har väder som detta! Ikväll bär det av till Cairns där vi kommer att spendera våra två sista veckor i Australien. Bra dykning väntar där uppe har jag hört. Fun stuff!
Catch ya later :)

Kommentarer
Postat av: Frejan

Gott du har det! På indonesiska (bahasa) säger man Kurra-Kurra till Sköldpaddan:). Förr i tiden riskerade man luriga maneter från okt. till maj, så keep the wet-suit on.

2012-01-27 @ 12:10:54
Postat av: Anonym

Härligt det låter. Man blir så avundsjuk! Segling kajak och snorkling. Du gör allt det jag vill göra medan jag sitter framför datorn. Men imorgon blir det långfördsskridkor på mån sjö :-) Kram mamma

2012-01-27 @ 17:44:14
Postat av: Jonathan

Tack f;r infon Frejan :)

Du f]r helt enkelt komma och h'lsa p[ mig mama :)

2012-01-29 @ 09:19:02
Postat av: Mormor o Morfar

Med din seglingsvana är du självskriven till vårens 24-timmars som startar den 2 juni!

2012-01-29 @ 10:05:19
Postat av: Mia

Wow! Så härligt det ser ut! Blir lätt avundsjuk, men vet ju att vi bara måste frysa två månader till innan vi (jag fia o martin) drar till värmen och surfstränderna i NZ ;)

2012-01-30 @ 11:06:27
URL: http://minspiration.blogspot.com
Postat av: Mormor o Morfar

Om du tänker köpa souvenirer till dina nära och kära så finns det en bra affär för hajkrokar i Cairns!!!

2012-02-02 @ 10:51:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0