Octoberfest München

Lederhosen!
 
J
Jesper, Klas, Nick, Hanna och Carla
Hofbräu Festzelt
 
Götteväder
 
Jag, Carla och Klas
 
 
Prost! Så säger man när man skålar på Tyska! Det blev en hel del skålande i München med en och annan maß (1-liters sejdel med öl). Ni som tror att det är ett B i slutet av detta ord har fel. ß används flitigt i tyskan och uttalas ss vilket ofta misstolkas om man inte kan så mycket tyska. Hur som helst, så åkte vi (4 svenskar, 1 dansk och 1 colombian) tåg till München, vilket gick smidigt.
 
Lena som är Nikola's (kompisen jag hälsade på i Wien) syster var otroligt snäll som erbjöd oss boende första natten, även ifall hon skulle flytta från sin lägenhet dagen efter. Efter en natt sovandes i köket på ett extremt tunnt liggunderlag var jag, trots lite ryggsmärtor, redo så jag hoppade i mina lederhosen och vi gav oss iväg mot Octoberfest. Klockan var bara ca 10 på morgonen, men sittplatserna i öltältet vi kom in i var trots detta i princip slut. Dock hade vi tur som hittade ett bord att slå oss ner vid. Det är svårt att uppskatta hur många som befann sig i tältet, men det var åtminstone flera tusen, vilket bidrog till en riktigt skön stämning. Det spelades typisk tysk folkmusik av en orkester. Var femte minut tog orkestern ton och skålade, så det inte märkligt att det dricks en del öl på detta ställe. 

Efter att ha suttit några timmar gick vi ut ur tältet för att käka lite lunch. Vi möttes av en strålande sol och skön svensk sommarvärme, i October. Resten av dagen gick vi runt lite på Octoberfestområdet, var vi efter en stunds vandrande lyckades slå oss ner vid ett bord utanför ett annat öltält. Solen gassade gott och ölen smakade fint den med. När det började bli kväll bestämde jag och Jesper oss för att försöka ta oss in i ett annat öltält (det finns 14st på området). I kön in träffade jag Robert, en klasskompis från mellanstadiet, vilket var kul och lite random. Det blev ett väldigt snabbt möte då det var väldigt hektisk stämning i kön. Trots det var det väldigt underhållande då en tjej helt plötsligt hällde en hel öl över vakten som stod vid ingången. Vi lyckades ta oss in i tältet, men sen såg jag inte min gamla vän mer den kvällen. 
 
Tschüss
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0