Waitomo Caves, Tapou, Rotoroua and The Shire


Booty show off

Tysken hoppar bungy

Nöjd efter dopp i vattnet på bungy

Gejser, Rotorua

Huka Falls, Rotorua

Tysken ville mjölka kor

Glömde av besöket av Fylke!

Grottmänniskorna framme igen...
Håll i hatten för här går det undan! Eller snarare, det HAR gått undan de senaste dagarna. Det började med lite av en mjukstart då vi bestämde oss för att flyta runt med hjälp av en badring i det iskalla vattnet i grottorna kallade Waitomo Caves. Kan tyckas lite löjligt att bara flyta omkring då namnet för denna aktivitet var 'Black Water Rafting' när det istället kunde hetat 'kom och flyt i en badring och kolla på lysmaskar som hänger i grottans tak', eller något i den stilen. Men men, det var roligt att få göra någonting annat än att köra bil. Från denna slow start hoppade vi direkt på något annat som gav aningen mer adrenalin. Hoppade var faktiskt det vi gjorde också. Bungy Jump i Tapou. Istället för att vara nervös eller uppspelt innan jag skulle hoppa så var jag irriterad för att jag precis innan blivit informerad om att jag inte fick ha på mig min nyinköpta videokamera under hoppet. Irritationen förvandlades strax till ett lyckorus blandat med rädsla och ett väldigt manligt vrål citerat Gustav. Kanske att vi gör om det någonstans i Asien, vem vet?
Nästa stopp fick bli Rotorua där vi bortsett från den icke så väldoftande luften, hade två trevliga dagar. Vi prövade här på lite riktig rafting och denna gång med benämningen White Water Rafting. Vi paddlade genom fina omgivningar och körde även ner för ett sju meter högt vattenfall! Awesome :) Vattenfall hade vi sett nog av så varför inte titta på lite vatten som gör det omvända och sprutar uppåt istället? Jag pratar givetvis om Gejsrar. Det, tillsammans med bubblande gyttjepölar och andra varma källor, fann vi under besöket i en Mauriby som jag knappt vågade ge mig på att försöka uttala. THEWHAKAREWAREWATANGAOTEOPETAUAAWAHIAO på Mairispråk. Mauris är bra konstiga. Men det var faktiskt ganska intressant att få veta lite om deras historia och kultur. Ni vet sådana där houla houla kjolar (som jag har fått uppfattningen att man har på Hawaii), fick jag även lära mig hur man tillverkar av en enda växt (som kallas flex). Är det någon som är sugen så är det bara till att lägga in en beställning, men gör det innan jag glömmer av hur man gör.
Från varma källor till fler varma källor...Hot Water Beach lever verkligen upp till sitt namn! Jag trodde först att det var ett skämt när någon sa att man kunde gräva lite i sanden vid lågt tidvatten och få upp vatten som kokar, men det var sant. Kan tänka mig att det finns ett par smarta turister (kanske en tysk?) som fått brännskador då de grävt lite fel. Hittade man rätt, jo då blev det badkarskänsla. Jag skulle ha kunnat lega där hela dagen.
Just det! Jag hoppade ju över bondgården vi besökte eftersom att Gustav hade bekanta som ägde en sådan. Det blir nog sista gången i mitt liv som jag vallar kor, men det var faktiskt en upplevelse. Men en sak är säker. Mamma, jag ska inte bli bonde när jag blir stor!
Jag är ledsen att inte blivit så mycket blogg här i Nya Zealand men det är inte lätt att vara campare. Den enda gång vi får tillgång till internet är när jag eller Gustav tar en otippad felsväng och hamnar på McDonald's parkering. Det blir ofta ett himla gnäll i baksätet. Själv tror jag bara att de är avundsjuka på att jag har något vettigt att göra på internet till skillnad från dem.
Anywho, sanddynorna längst upp på nordön väntar på mig...To be continued!

Kommentarer
Postat av: Städtanten

Vilka äventyr ni är med om! Jag vill gärna ha en kjol :-) Take care! Blogga ofta pussokram

2012-03-02 @ 22:40:35
Postat av: Frejan

Har ni rakat tyskens getskägg på någon fårfarm ännu? oxå kan jag beställa en kjol, storlek är inte så noga:)

2012-03-02 @ 23:27:10
Postat av: Jonathan

Det löser jag! Han rakade faktiskt av det självmant dagen innan vi skulle till farmen så att han inte skulle bli förväxlad med getterna antar jag :)

2012-03-04 @ 02:50:19
Postat av: Mormor och morfar

Det är med spänning vi läser om dina äventyr. Här kommer en hälsning från Danmark och dina kusiner Malin och Magnus och hans utbytesstudent Shannon från Philadelphia. De senare har i dag varit i Christiania och på Danmarks Radio.

2012-03-07 @ 22:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0