Last of New Zealand. Next: Filipinerna!


Rafting, Rotorua

Nedför 7 m vattenfall!

Tysken failar i sanddynorna, Cape Reinga

Nästan 500 mil körda. Up high!
Det är över nu, men jag kommer ihåg många dagar från Nya Zealand. Hoppas att det förblir så, mitt minne är ju inte det bästa :( Det är allt tur att jag bloggar! Efter, enligt min åsikt, lite för många dagar i en campervan (som vi för övrigt körde nästan 500 mil på 19 dagar i) så var det en befrielse att få bo på hostel igen. Nu slipper man dela säng med tysken. Yes! Jag har bestämt mig för att jag tycker att Auckland är en ganska så härlig stad. Det finns ett par guldkorn om man letar, så som trevliga smågator med mysiga caféer och ställen man kan ta en öl på. Det har dock inte blivit så mycket av det då de andra inte är speciellt förtjusta i kaffe. Väx upp säger jag! Igår lunchade vi med Gustavs vän Katy på ett universitet som ligger mitt i city. Det var nästan så att man blev sugen på att plugga för det verkade vara så god stämning överallt. Men det är ju trots allt ett tag innan man behöver ta tag i sådant.
Fram till idag så hade jag fortfarande inte sett varken en kiwifågel eller en kiwifruktfarm så jag bestämde mig för att ta tag i det ena åtminstone. Efter många om och men blev det en dag på Zoo't för min del. Jag motstod grupptrycket att följa med till en outlet mall. Kändes ganska ovärt i mina ögon då det kommer att finnas fina möjligheter att fynda i Asien alldeles strax. Jag var inte det minsta missnöjd med besöket på Auckland Zoo. Kan inte komma ihåg senaste gången jag var på Zoo och jag fann det faktiskt intressant att titta på alla djur. Kiwifåglel: check! Funderar starkt på att gå ner till snabbköpet och köpa mig en kiwifrukt bara för att!
Dagarna innan Auckland spenderades uppe i Far North av Nya Zealand. Vi besökte de enorma Kauriträden vilka kanske är svåra att bedöma storlek på om man tittar på bilderna. Det var även otroligt slingriga vägar i området kring Kauriskogen. Efter en tur på sydön trodde vi att det var ett skämt när folk sa att det skulle finnas slingrigare vägar på vissa ställen på nordön, men detta visade sig faktiskt vara sant. Vi hasade oss upp till sanddynorna vid Cape Reinga som är den nordligaste punkten på Nya Zealand. Nu har jag varit på den sydligaste punkten i USA, den östligaste punkten i Australien och den nordligaste i Nya Zealand. Nu saknas bara den västligaste i något land. Någon med förslag? Det blåste något otroligt vid de gigantiska sanddynorna så helt ärligt så kändes det ganska ovärt att köra hela den vägen upp dit. Det gjorde ont när sanden träffade en.
Just nu ligger jag bara och drömmer mig bort, och tankarna landar någonstans mellan frosseri av mat och dryck i kombination med en månad av att bara ha det gött och ta det lugnt. Det sistnämnda har jag väl redan sabbat. Det kan nog bli några hektiska dagar på Filipinerna, och jag kan faktiskt ta på mig det. Blandade ihop lite datum då jag bokade flygbiljetterna så det blir bara 3,5 dagar där isället för fem dagar. My bad, men jag tror nog allt att vi klarar oss!
Efter Filipinerna blir det antagligen Bali :)
Nu lämnar vi tysken och jag säger farväl till alla Kiwis!



Kommentarer
Postat av: Morfar

Du lägger orden i munnen på mig. Hänger du med på 24-timmars första helgen i juni kan vi ta en sväng om Koster, Sveriges västligaste öar.

2012-03-08 @ 13:39:08
Postat av: Papi

Anders, första helgen i juni funkar tyvärr inte. Mamma blir 70 den veckan och vi ska då se Mallorcas viktigaste punkt:-) Annars kan jag starkt rekommendera en 24h segling m morfar. Där händer det alltid grejer!

2012-03-09 @ 21:36:13
Postat av: Anonym

Varför vill du inte bli bonde Jona? Har du funderat på vad du annars ska bli när du blir stor ? Kram

2012-03-11 @ 16:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0