Lao Lao Laos! Vang Vieng


Vedder och jeg

Vang Vieng floden

Veddy och local Lec. Skön kille

Bergen som omkring floden
Heja Lao Lao! Vet inte riktigt varför man säger Lao Lao men folket i Laos använder det ofta efter vissa meningar och det låter ju rätt gött. Vårat besök i Laos varade bara i fem dagar om jag inte minns fel, men det var ett roligt besök. Det hela började dock inte lika kul.
Tågresan från Bangkok upp mot gränsen till Laos var antagligen den värsta resan jag varit med om. Eftersom att det inte fanns några sängplatser kvar på nattåget så fick det bli att sitta i vagnen full av locals. Det var vi tre och resten thailändare som bara tittade konstigt på oss. Sätena kunde borde inte få kallas för säten, och de var absolut inte skapta för en över tolv timmars resa. Mycket sömn blev det inte. Efter detta väntade en lång bussresa från Laos ((som var allt annat än behaglig) gräns fram till vår destination, Vang Vieng.
Efter dessa resor, vad kunde bli bättre än att flyta längs med floden i en badring i ett några dagar? Hela tanken med tubing som det kallas är att man hyr en badring stort som ett traktordäck och stannar till vid olika barer efter att en "Laoare" (ibland iklädd supermandräkt) kastat ut ett rep till dig som han drar in dig med. Vid många av barerna finns olika slänggungor, rutchkanor mm. Det skulle finnas över 20 barer längs med floden, men de flesta kommer faktiskt inte riktigt längre än till de fem första barerna. Tredje dagen kom jag själv endast till andra baren. Jag hade ju tänkt mig att försöka flyta längs med floden så långt det gick men det slutade  jag faktiskt inte ens gick i vattnet. Anledningen till det var att jag på tuktuken till floden (jag åkte själv för att de andra var för bakfulla) träffade ett engelskt par som jag umgicks med ett tag tills jag träffade Limpan som vi hängde ganska mycket med i Laos.
Vid varje bar bjuder de på whisky shot för den som vill ha och man ser folk som är aningen för berusade för att vistas vid/i vattnet. Dessutom har, vad jag har förstått, nästan varje bar en meny endast för alla möjliga droger. Jag förstår varför folk drunknar i den här floden. Men använder man bara sin hjärna så kan man ha riktigt kul på floden utan att slå ihjäl sig.
Vi visste att Vedran var i Laos men det var rena turen att han faktiskt var i Vang Vieng samtidigt som oss. Det var kul att få träffa Vedder igen. Nu befinner vi oss Koh Phi Phi i Thailand och har i princip bara en vecka kvar tills vi åker hem. Känns lite sjukt. Igår var jag med om den värsta upplevelsen jag varit i mitt liv med om när jag dök. Berättar om det i nästa inlägg, men jag är okej :)
Ha det

Kommentarer
Postat av: Carran

Njut nu sista veckan och glöm inte min shoppinglista - men du gav mig lillfingret och det borde du veta vad det innebär med din faster ;-)Kramar

2012-03-28 @ 18:07:02
Postat av: Elisabet

Vad var det som hände?! Låter inte bra Jona. Ta det nu lugnt de sista dagarna! Idag fyller Mangan år. Hade varit kul om han kom upp till påsk. Han är i Pensylvania USA.Oscar har varit här och busat idag.

Kram

2012-03-28 @ 22:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0