Filipinerna? Nej. Bangkok? Ja.


Khao San Road

Chillin' in the roof pool

Chicken on fire! Bästa måltiden hittills på resan!

Bangkok view

Besök på Lucky Buddha

Det fick bli Bangkok istället för Filipinerna. Vi missade helt enkelt flyget då vi varit lite väl optimistiska när vi bokade biljetten till Filipinerna. När vi landade i Bangkok hade vi inte speciellt mycket tid på oss att hinna med flighten. Gustavs surfbräda var försenad och när vi kom till check in så hade de stängt. Vi hade kunnat få åka med planet utan väskor men självklart så hade vi glömt att skriva ut utresebiljetten från Filipinerna. Jag tror jag talar för alla när jag säger att vi mår lite dåligt över att det inte blev något Filipinerna, men man lär ju sig av sina misstag. Dessutom så hade vi faktiskt tre trevliga dagar i Bangkok.
Det började väl lite sådär dock. På flygplatsen gick vi till en monter där man kunde få hjälp  med hotellbokning för att vi skulle få en uppfattning om vart man kunde bo. Taxichaffören och en annan thailändska frågade vart vi skulle och vi svarade Suriwong eller något i den stilen. Vårat svar följdes av ett litet fnissande och en liten rörelse med händerna samtidigt som de sa "oooh, dancing". Det lät ju ganska okej när hon på hotellagenturen hade sagt "Surawong has nice shopping, bars, nightclubs blahblah", men jag fick mina aningar om att de lurat in oss i nåt slags hordistrikt med massa strippklubbar. Jag hade väl ganska rätt. På kvällen gick vi ut på en marknad och hela tiden försökte de locka in oss på strippklubbar vilket verkade vara de enda de hade. Det var många otroligt jobbiga människor som tjatade hål i huvudet på en så vi gick ganska snabbt tillbaka till hotellet och bestämde oss för att åka till en annan del av Bangkok dagen efter. Det var t ex en snubbe som följde efter Gustav en kvart och vägrade ge upp även fast han tackade nej till att gå på ping pong show.
Dagen efter bestämde vi oss för att ta oss till Khao San Road istället där det var betydligt mer västerlänningar och backpackers. En halvtimmas resa i taxin kostade oss 100 baht vilket är omkring 20-25 kronor. Varför kan det inte vara så i Sverige? Det blev även en hel del åk i tuktuks som för övrigt känns livsfarligt att åka i Bangkok, men ändå lite kul. En sak man inte kan komma ifrån är att tuktukkörarna alltid vill att man ska stanna vid någon tailor shop för en "no buy, just lookilooki" visit till ett billigare pris för att de ska få en bensinkupong. Tillbaka till Khao San Road. Jag tyckte om det. Man kan tycka att just denna gatan är lite hektisk på kvällen men det finns lugnare gator omkring med trevliga restauranger och många massageställen. Tog även min första riktiga thaimassage här. Kändes som om min massörska testade lite ny teknik och tog i lite väl mycket vissa gånger, men det var skönt och billigt överlag.
Vi hade även en riktigt trevlig och inte så dyr kväll på Khao San då vi fick träffa Björn som fyllde år och Gustav Norberg. Det var kul att få träffa dem igen efter så länge! Vi satte oss på en restaurang/bar för att ta några öl och efter en stund satte det sig fyra thaifolk bredvid oss. De var väldigt trevliga och hade betydligt bättre engelska än vad thailändare brukar ha. De beställde in mat och jag frågade varför de inte åt nånting och då sa de bara "you take". De bjöd även på sjukt mycket dricka och det slutade faktiskt också med att de betalade vår nota som säkert låg på en 500kr. Jag tycker att det kändes lite fel så här i efterhand men när det kanske borde vara tvärt om. De var nog ganska täta, och vi är ju ändå backpackers trots allt så lite okej var det väl! Huvudsaken var att det var en rolig kväll :)
Nu sitter jag på en restaurang i Kuta på Bali och dricker en Bintang. När vi kom till flygplatsen så var det folk som bara tog upp våra väskor och sa att de skulle bära dem. Jag tog tillbaka min väska ganska snabbt men Danny fick betala 200 000 i deras valuta för att de skulle vara nöjda. Lite svinigt kan jag tycka. Danne stod även för gårdagens kommentar. "Jag satt och stirra på en skugga i två timmar. Asgött". Kuta är fyllt av turister så imorgon tänkte vi dra ut på någon fin ö och få lite lugn och ro.
Hälsningar från Bali

Kommentarer
Postat av: Frejan

Du kan ju orden kura-kura (skøldpadda) och kanske lumba-lumba(delfin) så nu kan du ju impa lite med språket. Testa oxå ordet "trimakasi" när du får din Bintang/mat. Seminyak är nog lite lugnare än Kuta men lombok är säkert softare.

2012-03-13 @ 16:05:07
Postat av: Stinky

Vi lo godt når jeg fikk Mail av deg Jonte om at dere hadde misset flyet til Filipinene, men godt å se at det ordnet seg på en annen måte. :)



Kunne ønske man hadde ordet "asgøtt" på norsk og, liker det! Fine Disco, ser han for meg når han drar den kommentaren! Haha :)

2012-03-13 @ 17:20:52
Postat av: Städtanten

Ni verkar ha det kanon! Vart tar ni vägen efter Bali? Kram

2012-03-13 @ 17:50:09
Postat av: Elisabet

Ha det bra på Bali ! Våren är på väg härhemma nu. Har varit nästan 10 grader . Det tycker vi är varmt :-) kram

2012-03-13 @ 21:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0