Bali


Lembongan Island

Galen rockande belgiska

Våra danska/belgiska grannbungalows

En riktig risodlerska!

Kaffeprövning utanför Ubud
Hallå Hallå! Befinner mig för tillfället i en Taxibil. Inget internet men det gäller att vara effektiv för annars kommer man ju ingenstans. Idag har vi varit på cykeltur uppe i bergen strax utanför staden Ubud som vi kom till igår. Vi cyklade i nedförsbacke förbi otroligt många risfält och gjorde stopp lite varstans på vägen antingen för att uppleva lite Balinesisk kultur, eller se på hur man skördar ris. Jag frågade snällt en av de risskördande damerna om jag fick låna hennes underbara rishatt och det gick fint. Nu kan jag även säga att jag har daskat fram lite ris! Vid ett annat stopp då jag stod och lyssnade på tourguiden började jag plötsligt höra ett himla kvackande bakom mig, så jag vände mig om. Då gick en gubbe förbi med tre ankor hållandes upp och ned i näven. För mig är inte det så naturligt, men man behandlar djuren annorlunda här i Asien. Åt för övrigt anka till lunch idag. Älskar det.
Konstiga drycker finns det även gott om här i Ubut. Alla restauranger har tydligen massa hälsodrycker på menyn och jag prövade en efter yogapasset igår. Den smakade inget vidare, men vi får hoppas att den gjorde gott! Yogapasset var det första jag gjort i mitt liv och det var allt annat än lätt. Fick komfirmerat att jag är lika stel som jag trodde att jag skulle vara, men det var en upplevelse. Ubud verkar vara en stad som folk kan stanna flera månader i bara för att sätta sig in i yoga.
Dagarna innan Ubud spenderades på en liten ö kallad Nusa Lembongan som Björn och Gustav tipsat oss om. Det var en fin ö, men jag tror att vi hade tyckt om den ännu mer ifall det inte blåst så mycket. Jag hade iaf uppskattat den mer om jag inte varit sjuk/halvsjuk vilket jag varit sedan vi anlände till Bali. På lembongan bodde vi i billiga och fräscha bungalows och i rummet bredvid våra så bodde det två danskar och en belgiska som vi hängde en del med. Vi hyrde moppar och åkte runt ön, Gustav och Disco dök (jag hoppade över p.g.a sjukdom), och jag snorklade. Det var väldigt rikt med fin småfisk som levde kring revet som jag tyckte var vackrare och mer färggrannt än revet utanför Cairns.
Janus, en av danskarna, mötte vi även upp i Ubud och det var han som fick med oss på cykelturen. Jag har funderat lite på det här med att vi rest och umgåtts med många som är runt 30 år istället för våran egen ålder. Kan inte hitta någon bättre anledning än att det är för att folk tycker att vi är så mogna i sättet. Framförallt jag antagligen :) Första dagarna i Kuta spenderade vi också med en 30+ kanadensiska (Megan) som faktiskt hade pluggat i Göteborg och skulle flytta dit nu för att hennes pojkvän bor där. Det låter kanske lite konstigt att vi umgås med folk som ibland varit över tio år äldre, men när jag gissat ålder har det oftast landat runt 25. Iaf inte 30.
Imorgon åker vi tillbaka till Bangkok och tanken är att vi ska ta oss upp till Laos på något sätt. Vilket vet jag inte, men det löser sig. Det blev tyvärr inga Gili Islands (pga det hårda vädret) som alla säger ska vara så bra, men jag är nöjd med Bali ändå. Ett minus får bli att det var dyrare än vad jag räknade med. Det var dyrare än Thailand.
Hejhej

Kommentarer
Postat av: Frejan

Kanske har du också en mogen budget...i helgen blir det grustennis med Carl&Elias i Skummet och på söndag har Anna stor uppvisning i Borås. Vi är i stugan i påsk om du är hemma och har ork. Hoppas du är frisk nu.

2012-03-22 @ 21:48:27
Postat av: Elisabet

Äntligen är bloggen uppdaterad! Tänk på oss här hemma som vill veta hur ni har det och vad ni gör:-)

Jag tror ni umgås med gamlingar för att ni saknar era föräldrar. Idag var det nästan 20 grader!!! Våren är här! Saknar dig! Kram!

2012-03-23 @ 20:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0